Nykyisin valtaosa länsimaisista ihmisistä on mobiilissa. Jokaiselle hyvän bisnesmielen omaavalle onkin siis päivän selvää, että itsekin on oltava haukkana siellä, missä asiakkaatkin ovat, jotta tavoitetaan mahdollisimman paljon potentiaalista yleisöä – helposti.

Aikaisemmin, kun oltiin ihan vasta palveluiden digitalisoitumisen alkuvaiheissa, oli mobiiliapplikaation kehittäminen yritykselle usein valtavan tyyris investointi. Tuolloin sovelluksia nähtiinkin usein vain suurilta ja rahakkailta tekijöiltä, kuten pankeilta jotka tarjosivat asiakkailleen mobiilipankkeja. Nykyään tilanteen kehittyessä ollaan päästy kaikkien onneksi siihen tilanteeseen, että mobiilisovelluksen kehittämisestä on tullut arkipäivää.

Miksi jokaiselle brändille on hyötyä ihka omasta mobiiliapplikaatiosta?

1. Nykyihmiset ovat mobiilissa – ole sinäkin siellä, missä asiakkaat

Nykyään ihminen on käytännössä aina mobiilissa. Päivää rytmittävät nopeat sosiaalisen median selailutuokiot aina muutaman minuutin väliajoin, oltiin sitten vapaa-ajalla tai töissä. Ihminen on aina tavoitettavissa luurinsa kautta, sillä nykyään kännykkää harvoin lasketaan käsistä, vaan se on aina taskussa tai muualla kädenmitan päässä tiedonhaku- tai viihdetarkoitusta varten. Älypuhelinten kohdalla ei siis ole yhtään liioiteltua puhua vallankumouksesta. Ovathan ne muuttaneet elämämme täysin, oli kyse sitten työelämästä tai muuttuneista vapaa-ajan viettotavoista. Sovellusten ja applikaatioiden avulla onnistuu nyt vaikka mitä. Voit soittaa videopuheluita kaukosukulaisille, lukea uusinta mielenkiintoista kirjaa ja muokata kuvia. Käytännössä tämä pieni taikakalu korvaa kymmeniä aikaisemmin tarvitsemiamme apuvälineitä ja tiivistää ne yhteen kompaktiin pienikokoiseen pakettiin. Ennen tarvittiin taskulamppua – ei enää. Ennen tarvittiin muistiota – ei enää. Ennen tarvittiin herätyskelloa – ei enää. Ennen tarvittiin kalenteria – ei enää. Ennen tarvittiin kameraa – ei enää. Nyt sinulla on älypuhelin, jossa on nuo kaikki ominaisuudet – ja paljon muuta, aina käden ulottuvilla.

Siispä tehokas ja arvonsa tunteva markkinoija tietää tämän – aina kannattaa olla siellä missä potentiaaliset asiakkaatkin. Mobiilistrategian toteutukseen tarvitaan nykypäivänä enemmän kuin vain mutkattomasti mobiilissa toimivat verkkosivut. Mobiilisovelluksista on hiljalleen kehkeytymässä asiakkaiden ensisijaisesti käyttämä asiointikanava. Mobiilisovellus helpottaa ostosten tekoa riippumatta sijainnista, ja yhä kiireisempi ja kiireisempi nykyihminen hyötyy tästä suuresti.

2. Kanta-asiakkuus on ihmisille houkutteleva tarjous

Mobiilisovelluksen hankinta antaa sinulle oivan alustan kanta-asiakasohjelman kehittelemiseksi. Harvalla yrittäjällä on kanta-asiakaskortteja aina matkassa, mutta älypuhelin löytyy taskusta kyllä monelta. Siksi juurikin kännykkä voisi palvella hyvin kanta-asiakkuudenkin saralla.

Kuluttaja ei halua ladata sovellusta muistinsa tapoksi turhaan, vaan parhaiten menestyy tarjoamalla sellaista sovellusta, josta on asiakkaalle oikeasti jotakin iloa esimerkiksi parantuneen käyttökokemuksen tai lisäsisällön muodossa. Eli siis: sen sijaan että siirtäisit jo olemassa olevan kanta-asiakasohjelmasi mobiilimuotoon, muokkaa se digitarkoitukseen sopivaksi uusilla mausteilla. Kun kanta-asiakasohjelma on houkutteleva, lähtee asiakas siihen helpommin mukaan.

3. Datan kerääminen auttaa sinua kehittämään yritystäsi entistäkin houkuttelevammaksi

Mobiilisovellus tekee käytön mukavammaksi käyttäjälle – mutta se tarjoaa myös porkkanoita sinulle yrittäjänä. Mobiililaite on kuin katsaus suoraan asiakkaan elämään: laite on henkilökohtainen ja optimoitu juuri käyttäjälleen. Näiden laitteiden kautta saadaan siis kerättyä paljon tietoa käyttäjästään – ja se tieto voi välillisesti tulla sinunkin käsiisi. Kun käytät ilmaisia analyysityökaluja, saat koottua tietoa siitä, millaisia asiakkaita sovelluksesi parissa vierailee. Kun ymmärrät paremmin millaisten ihmisten kanssa teet työtä, pystyt paremmin ymmärtämään mitä he haluavat ja kohdentamaan niin markkinoinnin kuin tuotekehityksenkin heihin. Näin maksimoit kannattavuuden ja saat käyttökokemuksesta mukavamman heille, jotka sitä oikeasti käyttävät. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla!

4. Tarjoa asiakkaalle uskottavuutta ja kitkattoman helppoa käyttökokemusta

Mobiiliapplikaation suurin etu on ehdottomasti mutkaton käyttökokemus, joka ei ole edes verrattavissa nettisivustosi mobiiliversioon. Kun asiakas saa haluamaansa palvelua ja mutkattoman käyttökokemuksen, luo se hänelle sinusta positiivisen kuvan ja kasvattaa näin brändisi arvoa.